donderdag 25 februari 2010

Dansen redt levens!!

Ik schrijf deze blog vanuit Jodhpur, of ook: de "blue city" (een drukke, onder de toeristen populaire stad in Rajasthan). We zitten in een guesthouse op de derde verdieping, mét zicht op het grote fort en de vele blauwe huisjes. Buiten schijnt de zon, maar ik wil graag even mijn tijd nemen om jullie een fantastisch en inspirerend verhaal te vertellen.

De afgelopen anderhalve maand heb ik, samen met Jordi, in een appartementje in Kolkata gewoond. Jordi heeft er zijn eerste maand tabla (Indiaas percussie instrument) lessen gekregen en ik heb er meegeholpen in de Kolkata Sanved organisatie. Kort samengevat is Sanved een NGO die meisjes die slachtoffer zijn geweest van prostitutie en mensenhandel begeleiden via dans- en bewegingstherapie, en hen op deze manier zelfwaarde en “een eigen leven” proberen (terug) te geven. Het bleek een geweldige en inspirerende – maar vaak ook erg intense, chaotische en overweldigende – ervaring en ik heb immens veel bijgeleerd...

Zo gaf ik er workshops aan zowel de “senior” danstherapie trainers als aan de “junior” groep. De “senior” groep bestaat uit vrouwen die zelf een traumatisch verleden achter de rug hebben (zoals mensenhandel/prostitutie, jonge weesjes, enzovoort), maar die door danstherapie zelf hun eigen kracht hebben kunnen (terug)vinden. Sohini is de vrouw die achter de hele organisatie zit, en zij heeft destijds jaren vrijwilligerswerk gedaan bij allerlei organisaties. Samen met enkele van de vrouwen die toen bij haar in “behandeling” waren, heeft ze de organisatie opgestart. Deze (zéér krachtige) vrouwen maken nu o.a. deel uit van de “senior” groep en geven danstherapie aan andere vrouwen en kinderen. De “junior” groep bestaat uit jonge vrouwen die vooral filmmaaksters willen worden, maar die vaak ook problematische thuissituaties hebben.

Bovendien ging ik met enkele van de senior danstherapeuten mee het “veld” in. Zo ben ik twee keer mee gegaan naar het “red light district” in Kolkata, waar ik mee heb mogen participeren in workshops die gegeven werden aan kinderen van prostituées. Een andere keer ben ik mee gegaan met de seniors naar een treinplatform, waar we creatieve activiteiten deden met vrouwen (uit heel arme dorpen) die thuiswerk doen bij rijke Indiase mannen. Omdat deze vrouwen letterlijk géén rechten hebben (en dus ook vaak mishandeld worden op de werkvloer), is er een organisatie opgericht die deze vrouwen hun leven (terug) probeert te geven.

Alle activiteiten bij Sanved zijn erop gericht om de vrouwen en kinderen even te laten ontspannen. Ik heb nog nooit kinderen, jonge meisjes en volwassen vrouwen zo los, energiek en onwaarschijnlijk creatief zien dansen, glimlachen en bewegen. Zij hebben zoveel energie en zoveel kracht in zich. En dans is één van de belangrijkste methoden waarin zij die kunnen en durven tonen en uiten. Goh, het werd me duidelijk dat dans niet enkel voor mij, maar voor de hele wereld van levensbelang is!!

Eén van de mooiste ervaringen die ik er heb mogen ervaren, omschrijf ik als volgt (in het Engels):

“I was helping during a movement workshop with community girls... When I suddenly noticed their faces: I have never seen such a big smiles and I have never felt such a pure and energetic atmosphere in my life before! These girls have so many problems, but when they started dancing and playing, they opened up like a beautiful flower! It was amazing to experience!!”

Ik wil jullie graag mee laten genieten met het volgende gebed, waarmee we bij Sanved (met de bijbehorende bewegingen en zang) elke sessie beginnen en eindigen:

“Ik ben een symbol van kracht,
Zowel vanbinnen,
Als vanbuiten.

Ik ben een symbol van kracht,
In mijn innerlijke zijn...

Alle lasten vallen van mijn schouders.
Alle spanningen verlaten mijn hoofd.”


Ik ga de mensen bij Sanved missen, want na een maand voelde ik me er een beetje thuis(ge)komen... Samen dansen, elkaar en zwakke groepen ondersteunen, nieuwe mogelijkheden creëren en vooral: genieten - dit soort werk wil ik blijven doen!

Tijdens ons verblijf in Kolkata hebben Jordi en ik “tussendoor” ook nog twee super mooie tripjes gemaakt naar natuurparken. Zo zijn we een week naar het Kaziranga National Park gegaan in Assam (samen met een Indiase vriendin van me), waar we o.a. uitgenodigd waren op een huwelijk (en die duren hier 3 dagen)!! We hebben er een olifanten en jeep safari gedaan, prachtige wandelingen gemaakt, heerlijk kunnen eten en uitrusten – een echte aanrader voor zij die de winter even willen ontlopen!! Vorig weekend zijn we naar de Sunderbans gegaan. Zo zijn we in een luxe motor boot, langs de vele krioelende riviertjes, op zoek gegaan naar tijgers en ander leven in de jungle. We hebben een krokodil, dolfijntjes en hééél veel soorten vogels gezien. En oh ja, natuurlijk ook veel water en bomen... :)

Ondertussen zitten we in Jodhpur, na een kort bezoek aan de “gouden stad” Jaisalmer (een aanrader!!). Daar kregen we zelfs een aanbieding om jonge meisjes dans en muziek aan te leren, blijkbaar is er niet veel te beleven op gebied van artistieke ontplooiing. Who knows ;). Over een week keren we weer terug naar het koude België... Brrr, ik ga/wil/kan er nog even niet aan denken nu! Dus zo lang ik nog kan, ga ik genieten van het heerlijke zonnetje hier.

Meer verhalen volgen gegarandeerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten